تکنیک درمان حساسیت زدایی با حرکات متناوب چشم یا EMDR

تکنیک درمان حساسیت زدایی با حرکات متناوب چشم یا EMDR

تکنیک درمان حساسیت زدایی با حرکات متناوب چشم یا EMDR

تکنیک درمان حساسیت زدایی با حرکات متناوب چشم یا EMDR

اولین آلبوم موزیک های تحریک دو سویه مغز(EMDR) به فرمت mp3 برای توقف فوری فعالیت های اضافی دو نیمکره و کسب آرامش عمیق و سریع

خرید و دانلود اولین آلبوم موزیک های EMDR
همراه با فناوری نوین تحریک دو سویه مغز
Bilateral Stimulation
قابل استفاده برای همه کسانی که می خواهند به یکباره و در عرض چند دقیقه ، فعالیت های غیر موثر و مزاحم مغز خود را آرام کنند
و به آرامش عمیق روانی و ذهنی دست یابند.
http://s3.picofile.com/file/8225729750/EMDR_Music_Album_01.jpg

برای خرید و دانلود آن لاین این آلبوم بی نظیر کافی است روی لینک زیر یا تصویر بالا کلیک کنید.
http://s3.picofile.com/file/8225716068/photo_43.jpg

خرید و دانلود اولین آلبوم موزیک های EMDR
همراه با فناوری نوین تحریک دو سویه مغز
Bilateral Stimulation
قابل استفاده برای همه کسانی که می خواهند به یکباره و در عرض چند دقیقه ، فعالیت های غیر موثر و
 مزاحم مغز خود را آرام کنند
و به آرامش عمیق روانی و ذهنی دست یابند.
دانلود - 1000 تومان

درمان EMDR چگونه است؟

 

 شیوه درمانی ای ام دی آر (eye movement desensization reprosessing) عمدتا برای اختلال استرس پس از سانحه مدون شده است و اغلب تحقیقات اثر مندی آنرا تایید کرده است.این روش درمانی در سال ۱۹۷۹ میلادی توسط شاپیرو (FRANCINE SHAPIRO)روانشناس امریکایی به جامعه علمی ارائه شد.
 

http://s3.picofile.com/file/8225724542/eye_movement_illo_pat_linse.jpg

ای.دی.ام.ار یک شیوه درمانی پردازش اطلاعات است که از ۸ مرحله بهره می گیردتا بسیاری از عوامل تجربی آسیب شناسی را مورد بررسی قرار دهد. ای.دی.ام.ار ، تجربه های گذشته که اساس و پایه آسیب شناسی است را ارزیابی می کند و همچنین موقعیت های حاضر راکه احساسات ناخوشایند را رقم می زند، مورد بررسی قرار می دهد و باورها و عواطف و تجربیات مثبتی که برای سلامتی روانی و رفتارهای هنجار در آینده مورد نیاز است را رسیدگی می کند.

در طول درمان، روش ها و قوانین گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرد تا جوانب کامل بالینی را مورد بررسی قرار دهد. یکی از این روش ها "تحریک دوگانه" است که از حرکت چشمی دو سویه استفاده می کند. در مرحله بهبود، درمان جو به طور گذرا به خاطرات گذشته، محرک های حاضر یا وقایعی که در آینده رخ خواهد داد مراجعه می کند در حالی که هم زمان بر روی مجموعه ای از محرک های بیرونی تمرکز دارد در تمام طول این مدت، درمان جو معمولا یک دید تازه ، تغییراتی در خاطرات و یا ارتباطات جدیدی را تجربه می کند. متخصص بالینی، به درمان جو کمک می کند تا بر موارد مناسب تمرکز کند.

هشت مرحله درمان

مرحله اول، درمان گر آمادگی درمان جو را برای ای.دی.ام.ار مورد ارزیابی قرار می هد و یک برنامه درمانی را تهیه می کند. درمان گر و درمان جو موضوعات ممکن را برای فرایند ای.دی.ام.ار تعیین می کنند. این موضوعات عبارتند از وقایع اضطراب آور اخیر، موقعیت کنونی که منجر به اختلالات عاطفی می شود، وقایع مربوط به گذشته و مهارت ها و رفتارهای مشخصی که در شرایط و موقعیت های آینده مورد نیاز درمان جوست.

در مرحله دوم درمان، درمان گر از اینکه درمان جو از قابلیت کنترل پریشانی های عاطفی برخوردار است و در وضعیت نسبتا پایداری قرار دارد، اطمینان پیدا می کند.اگر تثبیت بیشتری مورد نیاز باشد یا اگر مهارت های دیگری لازم باشد، درمان بر میسر ساختن این موارد متمرکز می شود. سپس درمان جو قادر است تا در صورت لزوم از تکنیک های کاهش استرس استفاده کند. هر چند هدف، استفاده نکردن از این تکنیک ها تا کامل شدن درمان است.

در مرحله سوم تا ششم، با استفاده از روش های ای.دی.ام.ار، هدفی تعیین شده و پیگیری می شود. این شیوه ها عبارتند از شناسایی واضح ترین تصویر از یک خاطره، یک باور منفی درباره خود، عواطف مرتبط و احساسات فیزیکی (جسمانی). همچنین درمان جو یک باور مثبت را تعیین می کند. نفوز و تاثیر این باور مثبت ارزیابی می شود همانگونه که شدت عواطف منفی نیز مورد ارزیابی قرار می گیرد.

بعد از این، به درمان جو آموزش داده می شود تا بر یک تصویر، فکر منفی و یا احساس فیزیکی (جسمانی) تمرکز کند در حالی که هم زمان چشم هایش به این سو و آن سو، انگشتان درمان گر را دنبال می کند که در میدان دید او برای ۲۰ تا ۳۰ ثانیه یا بیشتر (بسته به نیاز درمان جو) در حرکت است. اگرچه حرکات چشم، متداول تری محرک خارجی به شمار می رود اما درمان گران از آواهای شنیداری، ضربات آهسته یا محرک های لامسه ای نیز استفاده می کنند.نوع تمرکز و توجه دو طرفه و مدت زمان هر کدامبسته به نیاز درمان جو تعیین می شود. او یاد می گیرد فقط بر چیزی در حال رخ دادن است تمرکز کند. سپس، متخصص بالینی به درمان جو آموزش می دهد تا ذهن خود را خالی کند و هر فکر، احساس، تصویر، خاطره یه حسی که به ذهنش می رسد را مرور کند. بر اساس گزارش درمان جو، درمان گر مرحله بعدی تمرکز را تسهیل می بخشد. در اغلب موارد بر اساس جواب دهی و پاسخی که درمان جو می دهد، مرحله پیش می رود. این روش، به دفعات در طول جلسه درمان تکرار می شود. اگر درمان جو آشفته شود یا در این فرایند با مشکل مواجه شود، درمان گر روش های سازمان یافته را دنبال کرده تا به درمان جو کمک کند. اگر درمان جو، هیچ گونه آشفتگی و ناراحتی نداشته باشد درمان گر از او می خواهد تا به یک باور مثبت مورد دلخواهش که در ابتدای جلسه مشخص شده بود فکر کند و روی آن متمرکز شود در عین حالی که چشمان خود را به حرکت در می آورد. بعد از چندین مرحله تکرار، معمولا مشاهده شده است اعتقاد بیشتر درمان جو ها به باور مثبت افزایش یافته است. درمان گر حس های جسمانی درمان جوی را بررسی می کند. اگر حس های خوبی وجود نداشته باشد همان گونه که ذکر شد مورد درمان قرار می گیرد و اگر احساسات مثبتی وجود داشته باشد سعی بر ارتقاء آن است.

در مرحله ۷ (خاتمه) درمان گر از درمان جو می خواهد تا هر گونه موردی که او در رابطه با فعالیت های آرامش بخش در مرحله دوم برآن تسلط یافته بود را در دفترچه خود ثبت کند.

جلسه بعدی درمان با مرحله هشتم آغاز می شود، ارزیابی مجدد عملکرد در جلسه های پیشین و همچنین بررسی میزان پیشرفت در جلسه قبل.

شیوه درمانی ای.دی.ام.ار، بهبود تمامی وقایع گذشته، اتفاقات اخیر که باعث ایجاد فشار می شود و همچنین حوادثی که در آینده رخ خواهد داد و مستلزم برخوردی مناسب هستند را تضمین می کند.

هدف کلی، ایجاد کردن جامع ترین و عمیق ترین تاثیرات درمان در کوتاه ترین زمان ممکن است و هم زمان کمک به درمان جو برای ماندن در وضعیتی پایدار در یک سیستم متوازن است.

بعد از فرایند درمان معمولا درمان جویان اظهار می کنند که فشار عاطفی مربوط به خاطرات آنها کمتر شده و یا به شدت کاهش یافته و همچنین آنها دیدگاه های شناختی مهمی بدست آورده اند. این دگرگونی شناختی و عاطفی معمولا منجر به تغییرات شخصی و رفتاری می شود که با شیوه های استاندارد ای.دی.ام.ار ارتقاء بیشتری می یابد.

*****



نمونه هایی از تحریک دو سویه صوتی بصری ( به صورت فایل های ویدئویی ) قابل مشاهده و دانلود


درلینک زیر می توانید نمونه های متعددی از تحریک دوسویه صوتی تصویری EMDR را از نزدیک مشاهده کنید.

http://www.namasha.com/EMDR

در زیر یک نمونه از این فیلم ها تقدیم علاقه مندان می گردد.



تحریک دو سویه مغز یا Bilateral Stimulation چیست ؟

http://s3.picofile.com/file/8225714676/c.gif

تحریک دوسویه یا Bilateral Stimulation مغز می تواند تصویری، صوتی یا لمسی باشد و به صورت یک الگوی متناوب و تکراری چپ و راستی به مغز اعمال می گردد. برای مثال در نوع تصویری ، چشمان فرد متحرکی را دنبال می کند که به صورت متناوب به چپ و راست حرکت می کند. این جسم متحرک می تواند انگشت اشاره یا دست درمانگر باشد یا یک لکه نوری روی صفحه تلویزیون.

در نوع صوتی یک صدای مشخص به صورت متناوب از گوش چپ و راست به صورت متوالی شنیده می شود. این صدای چپ و راستی می تواند روی یک موزیک آرام بخش سوار( مدوله) شود تا تاثیر روانی آن مضاعف گردد.

در نوع لمسی نیز یک ضربه آهسته به صورت متناوب به دست چپ و راست فرد زده می شود.

پژوهش های علمی و آزمایشات متعدد نشان داده  است که اگربه مدت کوتاه بین سه تا پنج دقیقه این تحریک دو سویه به مغز اعمال گردد. به یکباره مغز از فشار و تنش خالی می شود و به اصطلاح کسانی که آن را تجربه کرده اند مغز ساکت می شود.

دانشمندان هنوز نتوانسته اند علت این سکوت آنی مغز را درک کنند. البته در این خصوص نظریات شبه علمی زیادی وجود دارد:

ـ بعضی می گویند چون هر یک ا زنیمکره های مغز مسئول کنترل نیمه مخالف بدن هستند. تحریک متوالی و متناوب دو نیم کره باعث می شود که سرریزی اطلاعات رخ دهد و مغز نتواند این حجم تکراری و بدون وقفه اطلاعات را تحمل کند و برای همین به یکباره تمام فعالیت های جاری خود را متوقف می کند و به اصطلاح تمام  چراغ های خود را خاموش می کند.

ـ گروهی دیگر معتقدند که چون شرط اثر بخشی این روش آن است که فرد با توجه کامل به محرک ها دقت کند، این توجه انرژی زیادی از مغز می کشد و مغز به خاطر اینکه انرژی زیادی برای توجه به محرک دوسویه صرف می کند، افکار انرژی بر جانبی را به یکباره کنار می گذارد تا انرژی لازم برای توجه به محرک و لذت بردن از آن را داشته باشد. در واقع چراغ های اصلی مغز خاموش نمی شود. بلکه چراغ های اضافی خاموش می گردند و فرد به زمان حال و لحظه اکنون و مکان اینجا برمی گردد و به زبان دیگر به حالت ذهن آگاهی یا Mindfulness می رسد.

تحریک دوسویه مغز به خاطر راحت سازی مغز از فشار اضافی و آرامش عمیقی که ایجاد می کند نه تنها برای بدن مضر نیست بلکه بسیار مفید و انرژی بخش می باشد.

فرانسین شاپیرو روانشناس معروف بر اساس این تکنیک موفق شد روش روان درمانی EMDR را اختراع کند که در درمان بیماران روانی PTSD که نمی توانند زخم روانی یک سانحه را در گذشته فراموش کنند ، بسیار موثر و کارآست.

دکتر احمد حلت و همکاران برای اولین بار در ایران به زبانی بسیار ساده تمام اصول درمان EMDR را تشریح کرده اند که علاقه مندان جهت خرید این کتاب می توانند آن را به قیمت ده هزارتومان از فروشگاه مجله موفقیت  به نشانی زیر خریداری و دریافت نمایند:

http://www.movafaghiat.com

http://s3.picofile.com/file/8225722442/10026.jpg


http://s3.picofile.com/file/8225715434/emdr_eyes.jpg



آلبوم صوتی فایل های موزیک آماده «تحریک دو سویه« نیز در نشانی زیر به قیمت هزارتومان قابل خرید آنلاین و دانلود آنلاین است.




http://s6.picofile.com/file/8225716984/EMD_Lightbar.jpg
Eye Movement Desensitization and Reprocessing

بیمارانی که سالیان متوالی از اضطراب ،خاطرات پریشان کننده،کابوسهای شبانه،بی خوابی،عشقهای نافرجام ،تجاوز یاحوادث معذب کننده رنج می برند،می توانندبا استفادهاز یک روش انقلابی جدید در درمان ،موسوم به EMDR درمان شوند. تحقیقات نشان می دهند که EMDR روشی بسیار سریع ،ایمن و موثر است.EMDR از دارو یا هیپنوز استفاده نمی کند.این تکنیک بسیار ساده ،غیر تهاجمی و شامل همکاری بیمار درمانگر است بصورتی که ترمیم و درمان بطور موثری انجام پذیرد.این درمان کوتاه مدت و قدرتمند برای طیف وسیعی از اختلالات شامل دردهای مزمن ،فوبیاها،افسردگی ،استرس ،حملات پانیک،اختلالات تغذیه ای و Self Image ضعیف و اختلالات هیجانی قویاُ موثر است.
EMDR مختلف یک تکنیک رواندرمانی جدید است که حساسیت زدایی و تجدید پردازش با حرکاتچشمی نامیده می شود و همچنین تکنیکی موثر و سریع الاثر برای درمان PTSD (سندرم استرس پس از سانحه) می باشد این تکنیک از تحریک دو سویه با حرکات چپ و راست چشم تحریکلمسی یا صوتی استفاده می کند که با فعال  مکرر نیمکره های مغز ،تجارب هیجانی راکه در سیستم عصبی بدام افتاده اند ،تخلیه می کند.این تکینیک به سیستم نوروفیزیولوژیک و اساس ارتباطات ذهن - بدن کمک می کند که خود را از سیستم های بلوکه کننده وارهانده و ارتباطات جدید را شکل دهد.
 فرض بر این است که انسانها از یک نظام فیزیولوژیکی فطری برخوردارند که برای پردازش اطلاعات در جهت سلامت روانی تنظیم شده است. نظام پردازش اطلاعات برای بازگرداندن سلامت روانی طراحی شده است ، درست به همان صورتی که باقی بدن وقتی که صدمه می بیند ،از لحاظ فیزیولوژیکی التیام می یابد.به طور خلاصه ، آسیب روانی زمانی روی می دهد  که نظام پردازش اطلاعات متوقف شده باشد.                              

رویدادهای آسیب زای زندگی ، باعث شکل گیری الگوی بیمارگون عواطف ، رفتارها ، شناخت ها ، احساسها وساختارهای مربوطه می شوند.ساختارهای بیمار گون به این علت روی می دهندکه اطلاعات پردازش نمی شوند ؛ در عوض ، اطلاعات آسیب زا را در زمانی که رویداد آزارنده اتفاق افتاده است ، به صورت راکد ، حل نشده وثابت اندوزش شده است. تجربیات قدیمی وآزارنده ، در وضعیت ویژه حالت، در دستگاه عصبی نگهداری می شوند. بنابراین،آسیب در فیزیولوژی اعصاب «گیر می کند» یا «مسدود می شود» علت اینکه آسیب روانی بعد از واقعه آزارنده ادامه می یابد این است که محرک های روزمرّه ،احساس ها و افکار منفی این خاطرات آسیب زا را فرا می خوانند وباعث می شوند که درمانجو هماهنگ با این آسیب عمل  می کند. به عبارت دیگر ؛ فقدان پردازش یا حل مناسب، به معنی آن است که درمانجو از لحاظ هیجانی و رفتاری ، مطابق با آسیب واکنش نشان می دهد. وقتی که فرد در وضعیت ویژه حالت آزارنده وتحریک کننده متوقف شده باشد، رویدادهای جاری مرتباً آسیب را راه اندازی می کنند و آسیب به صورت کابوس ، فلاش بک (بازگشت به گذشته) ، افکار مزاحم و رفتار اجتنابی ابراز می شود. بر ای مثال، خانم میانسالی را در نظر بگیرید که در دوره نوجوانی توسط پدر الکلی اش مورد بهر کشی جنسی قرار گرفته است. اگر چه اکنون از لحاظ عقلانی می داند که او دیگر دختر نوجوانی نیست که باید توقعات جنسی پدر الکلی اش را برآورده سازد ، ولی این آسیب ادامه می یابد وبر تعامل های او با همسرش اثر منفی می گذارد. چرا که او و پردازش اطلاعات وی در گذشته متوقف مانده اند. خاطرات آسیب زا زیربنای خصوصیات شخصیتی بیمارگون هستند. 
      از این رو ، رفع گرفتگی این نظام ودگرگون کردن خاطرات ، ویژگیهای شخصیت را تغییر خواهد داد. برای انجام این کار ، یعنی رفع گرفتگی در نظام پردازش اطلاعات با استفاده از روش EMDR بیشتر از حرکات جهشی (ساکادیک) چشم استفاده می شود.  علاوه بر این روشهای دیگر رفتار درمانی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.         
 جنبه های اثر بخش موجود در تکنیک EMDR

 1 : رویارویی کنترل شده:رویارویی جزئی اساسی از درمان رفتاری ، به ویژه در درمان اختلال های پس از ضربه ویا هر گونه خاطره آزار دهنده است . در تکنیک EMDR سعی بر این است که بیماران تصویرهای آسیب دیدگی خود را مکرراً در ذهن بیافرینند وبا آنها روبه رو شوند تا بالاخره از برآشفتگی ناشی از آنها خلاصی یابند. 
       بازخوانی خاطرات آسیب زا ، همراه با اطمینان بخشی درمانگر شرایط مناسبی را برای رویارویی های مکرر فراهم می آورد ، شرایطی مغایر با تولید پاسخهای اجتنابی که معمولاً بخشی از آسیب شناختی خود اختلال است ودر جای خود نیز سبب نگهداری و تحکیم اختلال می شود. افزون بر این ، رویارویی برای بیمار یک احساس تسلط به بار می آورد که با آن می تواند در ذهن خود محرک درونی آسیب زا را شناسایی کرده و در جهت تغییر آن بکوشد.         

2 : شناسایی خود سنجی های منفی : وقتی در جریان درمان ، بیماران بتوانند خود سنجی منفی را که از آسیب روانی حاصل شده است شناسایی کنند ، این خود می تواند به درک غیرمنطقی بودن آن کمک کند.               

3: ترکیب مؤلفه های شناخت ، احساس وخاطره: مرتبط نمودن جنبه های اولیه آسیب از طریق تمرکز بر تصویر ، شناختواره منفی و احساسهای بدنی به بیمار کمک می کند تا به اطلاعات مختل کننده دسترسی پیدا کند. این اطلاعات ، متعاقباً از طریق شناختواره مثبت با اطلاعات هیجانی تصحیح کننده تلفیق می شود و گره می خورد. 

 4 : هدف گیری مرحله به مرحله
به منظور بررسی میزان تاثیر و کارآئی روش حساسیت زدائی از طریق حرکات چشمی و پردازش مجدد ‏‎(EMDR) در درمان اختلال استرس پس از ضربه ناشی از جنگ ‏‎(War-Related PTSD)‎‏ بعنوان جدیدترین روش درمانی مبتنی بر مواجهه در رویکرد رفتاری-شناختی که در سال 1989 توسط شاپیرو و بعنوان درمان انتخابی ‏‎PTSD‎‏ معرفی شده است، تعداد 24 نفر از جانبازان مبتلا به ‏‎PTSD‎‏ ناشی از جنگ از میان 55 نفر که دارای پرونده بالینی در کلینیک ویژه جانبازان بودند، بطور تصادفی انتخاب، و پس از همتاسازی آنها در دو گروه مساوی ‏‎(N2=12,N1=12)‎‏ بر حسب متغیرهای سن، میزان تحصیلات و نوع داروی مصرفی، یکی ازگروهها بطور تصادفی بعنوان گروه آزمایش و گروه دیگر بعنوان گروه کنترل انتخاب شدند. هر دو گروه قبل و بعد از اجرای سه جلسه درمانی با روش ‏‎EMDR‎‏ بر روی گروه آزمایش با مقیاس های تشخیص و درجه بندی ‏‎PTSD‎‏، واحدهای اضطراب ذهنی ‏‎(SUD)‎‏، صحت و اعتبار شناخت ها ‏‎(VoC)‎‏ مورد ارزیابی قرار گرفتند. ضمن آنکه از مقیاس های همیلتون برای ارزیابی افسردگی و اضطراب نیز در پس آزمون هر دو گروه استفاده شد. یافته های حاصل از پژوهش مبین آن بود که گروه آزمایش در پس آزمون خود نسبت به پیش آزمون، و در پس ازمون، در مقایسه با گروه کنترل کاهش معنی دار در شدت علائم ‏‎PTSD‎‏، اضطراب ذهنی و شناخت منفی نشان داد. همچنین کاهش میزان اضطراب و افسردگی گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل در پس آزمون معنی دار بود. بطور کلی فرضیه های این پژوهش در رابطه با کاهش علائم مربوط به ملاکهای ((ب))، ((ج))، ((د)) و علائم همراه ‏‎PTSD‎‏، و اضطراب ذهنی و شناخت منفی، علائم اضطراب و افسردگی تحت تاثیر روش ‏‎EMDR‎‏ در سطحی معنی دار مورد تائید قرار گرفت (در همه موارد ‏‎P<0/01‎‏).علاوه بر این، یافته های دیگر این پژوهش موید وجود همبستگی مثبت و معنی دار در بین اضطراب ذهنی با شناخت های منفی، اضطراب ذهنی با علائم اضطرابی و افسردگی با شناخت های منفی بود. یافته هی پژوهش بطور کلی موید تاثیر سریع روش ‏‎EMDR‎‏ در کاهش علائم ‏‎PTSD‎‏ بوده، و نتایج حاصل همسو با یافته های مربوط به پژوهش های دیگران در این زمینه می باشد. محدودیت های پژوهش بیان و پیشنهادهایی برای انجام پژوهش های دقیق تر ارائه شده است. در پایان به دلیل کوچک بودن حجم نمونه، سه نفر از بیماران که بطور موفقیت آمیز با روش ‏‎EMDR‎‏ درمان شده اند، بصورت موردی گزارش گردیده اند.
http://s3.picofile.com/file/8225717100/brain.jpg

کودکان وقتی با سرزنش و انتقاد زندگی می کنند می آموزند بی اعتماد به خود باشند. وقتی با خشونت زندگی می کنند می آموزند که جنگجو باشند. وقتی با ترس زندگی می کنند می آموزند که بُزدل باشند. وقتی با ترحم زندگی می کنند می آموزند که به خود احساس ترحم داشته باشند. وقتی با تمسخر زندگی می کنند می آموزند که خجالتی باشند. وقتی با حسادت زندگی می کنند می آموزند که در خود احساس گناه داشته باشند. اما اگر با شکیبایی زندگی کنند بردباری را می آموزند. اگر با تشویق زندگی کنند اعتماد و اطمینان را می آموزند. اگر با پاداش زندگی کنند با استعداد بودن و پذیرندگی را می آموزند. اگر با تصدیق شدن زندگی کنند عشق را می آموزند. اگر با توافق زندگی کنند دوست داشتن خود را می آموزند. اگر با تایید زندگی کنند با هدف زندگی کردن را می آموزند. اگر با صداقت زندگی کنند حقیقت را می آموزند. اگر با انصاف زندگی کنند دفاع از حقوق را می آموزند. اگر با اطمینان زندگی کنند اعتماد به خود  و اعتماد به دیگران را می آموزند. اگر با دوستی و محبت زندگی کنند زندگی در دنیای امن را می آموزند  .